Wednesday, December 10, 2008

Matahari Ku...:)

Bunga matahari...sangat cantik dan menenangkan jiwa...aku suka bunga matahari...

Erm,mungkin lebih dari bunga lain...kot!! Bunga lain pun ada suka jugak..kecil hati bunga lain dengar aku cakap macam tu..hehe:)
Kenapa aku suka bunga matahari? Hmmm...mungkin warnanya yang terang seakan-akan sang matahari sedang memancarkan cahayanya...:) Daunnya yang terbuka luas seakan-akan tersenyum dan bersedia menyambut kehadiran kita...membuatkan hati kita ceria walaupun di dalam duka nestapa..:) Bunga lain jarang senyum kepada kita...rata-ratanya tertutup je...seolah-olah malu untuk tersenyum..hehe...:)
Walaupun bunga matahari tidak berbau...tetapi aku suka jugak...Walaupun tidak sewangi bunga mawar, tetapi bunga matahari mempunyai daya tarikan yang tersendiri dan akan menyerlahkan kecantikannya pada yang berhak sahaja...Ramai menuju dan berebut ingin memiliki mawar, namun akhirnya mawar terkulai layu kerana tangan-tangan rakus yang ghairah ingin memiliki...
Tetapi, matahari...hanya apabila kita datang menghampiri barulah kita menyedari bahawa sesungguhnya matahari itu cantik sebenarnya...:)


Pernah dulu, masa tinggal kat TTJ, Senawang (Taman Tuanku Jaafar), aku memiliki sejambak bunga matahari (yang plastik laa...) yang bagi aku sangat cantik...Walapun plastik, tetapi rupanya seakan2 real..Aku beli di Nilai 3 dengan harga RM15.00 (ingat2 lupa)..walaupun harga tersebut tak adalah mahal sangat, tetapi bagi aku yang masih bekerja kilang, dengan gaji yang tak seberapa,mahal lah jugak bunga tu...Cantik sangat dan masa tu ia menjadi kesayanganku..sebabnya bila aku tengok bunga tu, aku rasa lapang...Aku tinggal dengan kawan2 yang sama kilang dengan aku, lebih kurang dalam enam 6 orang...Tapi, aku lebih rapat dengan Mastura sebab dengan Mas (Mastura) aku berkongsi apa sahaja...dia banyak tolong aku...Mas sudi hantar aku dengan motornya pada malam aku kena cover shift seorang senior kat kilang tempat kerja aku...Dah lah petang tu, aku baru berpindah ke rumah Mas tu...:) Terharunya aku, tak usah cakap lah...lepas tu sudi pulak ambil aku lepas habis kerja pukul 11.00 malam tu..siap bawak aku pergi makan lagi...Aku pulak malu-malu "kambing gurun" sebab kami baru je saling mengenali..Semenjak dari itu, aku lah partner Mas untuk 'merempit' pergi ke mana2. Hehe..:) Tu sebelum aku beli "sang kancil" lah...Lepas tu, dia pulak teman aku pergi meronda2..dia yang jadi penunjuk jalannya...Tempat yang kami selalu lepak (bukan lepak pun sebenarnya...) dan makan ialah kat Dataran Senawang...Dia juga sudi menangis bersama2 aku serta menyokong dan memberi semangat terhadap segala impianku...Banyak sangat kenangan bersama Mas dan juga yang lain..Kak Rina Hazarina, Nor Akhtar, Anoi, Adik Sarah, Amy, Adik Maz Shukor dan ramai lagi...Seronok jugak jadi minah kilang ni...

Selepas hampir setahun tinggal di TTJ, aku terpaksa pindah ke Mantin... Sedih yang teramat... Masa tu, barangku yang paling berharga dan paling kusayang yang kuhadiahkan buat Mas ialah bunga matahariku...:)
Barang yang kusayang untuk teman yang kusayang jugak...
Selepas tu, bila aku cari bunga yang sama di Nilai 3, dah tak ada dah...sedih jugak tapi aku berpuas hati bila dapat hadiahkan bunga matahari tu padanya...Namun, yang paling kusedih ialah apabila yang terbaru hari tu, pada 27102008, aku dalam perjalanan balik dari Melaka dan ingin melawatnya di TTJ, baru aku tahu yang Mas sudah pindah...Puas aku call handphone Mas, tetapi tak dapat...Rumah lama kami dah ada penyewa baru...Huhu:'( Sedihnya...hasrat tak kesampaian...Mas, mana kau? Aku sedih sangat bukan sebab Mas pindah tanpa bagitahu aku, tetapi sebab aku sendiri...tuntutan kerja yang banyak membuatkan aku lalai dalam menjaga sebuah persahabatan yang kusayang...:(Aku berasa kehilangan...Maafkan aku, sahabat...Namun, aku berusaha untuk mencari sahabatku itu...

Pengajarannya, sentiasalah berhubung dengan sahabat2 anda, lebih2 lagi yang sanggup bersusah-senang dengan anda walaupun anda sudah jauh dari mereka kerana suatu ketika nanti, baru kita akan sedar betapa berharganya mereka dalam hidup kita... dulu, kini dan selamanya...:) Semoga Mas masih menyimpan bunga matahari itu...

0 comments: