Wednesday, December 17, 2008

Gambar cantik tentang PERSAHABATAN:)












Tuesday, December 16, 2008

cinta...6minggu,6bulan,6tahun..

SEBELUM TIDO:
6 MINGGU : selamat tido sayang.... mimpi indah2 ya, mmmuahhh...
6 BULAN : tolong matikan lampu tu, silau aaah
6 TAHUN : sana sikitlah... tido kalau tak mengepit tak bole ker???

PAKAI TOILET :
6 MINGGU : tak apa, u masuk dulu, i tak kisahhhh
6 BULAN : masih lama lagi ke nih??
6 TAHUN : brug! brug! brug! (suara pintu di gegar), kalau nak betapa pilah gunung ledang sana!!

BALAS SMS :
6 MINGGU : iye sayang jap lagi i sampai umah, sayaaang i belikan murtabak favourite u ye sayang....
6 BULAN : trafik jam ahhh
6 TAHUN : k....

DATING PROCESS :
6 MINGGU : i love u, i love u, i love u.
6 BULAN : of course i love u
6 TAHUN : iyalah!! kalau i tak cintakan u, buat apa i nikah ngan u??

PULANG KEJE :
6 MINGGU : sayaaaang, i dah balik nih...
6 BULAN : i'm BACK!!!
6 TAHUN : masak apa hari ni??

HADIAH (ULANG TAHUN) :
6 MINGGU : sayang, i harap u suka cicin yang i beli untuk u ni
6 BULAN : i beli lukisan, nampak sesuai dengan ruang tengah
6 TAHUN : nih duit, u beli sendirilah apa yg u nak...

TELEFON :
6 MINGGU : baby, ada yang ingin berbual ngan u nih di telefon nih
6 BULAN : eh... your call...
6 TAHUN : WOOIII TELEFON BUNYI TUUUHHHH........ANGKAT AAHH!!!

MEMAAFKAN :
6 MINGGU : sudahlah, tak apa, dah pecah pun, nanti kita beli lagi yang lain, eh..
6 BULAN : hati-hati! nanti jatuh tuh.
6 TAHUN : orang dah bilang berkali2 pon tak paham!!


Monday, December 15, 2008

Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal...

Artikel ini saya petik dari Ehoza.com:

Surat ini berjaya 'menyentuh' banyak hati...selain mampu mengingatkan jasa ibu kita di Malaysia , ia mampu menaikkan semangat kita utk terus berusaha dalam lapangan masing2,dgn izin Allah s.w.t. InsyaAllah.. Juga sesuai dihadiahkan kpd anak2 (bg yg sudah memiliki cahaya mata) supaya anak2 kita sentiasa lembut hatinya kesan daripada mmbaca surat ini ,InsyaAllah. .
Terima kasih saudara umarzahrawi kerana menghantar surat ini kepada iLuvislam.com . Surat ini pernah dibacakan ketika majlis penutup Islamic Awareness Week di Kolej Yayasan UEM suatu masa dulu. Ramai yang menitiskan air mata ketika itu.
_______________________________________________________________________
Mak.....
Terlalu bosan rasa duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.......
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni......

mak macam dah sedia.....
Seminggu sebelum tu......
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih......
kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu.....

pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak......
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam .......
kengkadang siaran indonesia ..
mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

Paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi......
ada kat dalam gulung tikar.....

Masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jer...
eeemmm...bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....
mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju... ..
mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sehat...
kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital
dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..
cukup ker duitt..
kiter jawab pula...
kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr.....

Lepas tu bila kereta kiter sampai....
mak buat kenduri kesyukuran... ....
Dan kiter masih ingat lagi...
bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
Punya la kiter takut...
kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

Mak....
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan ..
ampon kan kiter.....

Mak.....
Jam 4.30 pagi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital.....
nurse tengah balut mak dengan kain putih.......
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. .....
terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Mak......
Kiter masih ingat lagi....
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak.....?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni...
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
kiter rindu kat mak....!
Takpa la....
nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....
masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...
kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak.....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan akak terasa panas...
makk...
anak mak yang seorang tu demam....

Mak tauu...
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .

Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib....
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
kiter cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak.....
nak cakap dengan mak.....
anak mak yang ni dah tak betul kan ..?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong....
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....

Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma....
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak....
cukup la sampai sini dulu....
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih....
pastu kawan kiter bgtau...
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...
Kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk univesiti....
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang...
sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..



p/s:
Sayangi dan kenangilah ibu kita selagi mereka masih ada...
Buat umiku yang tercinta, Hajah Fatmah bt Haji Hassan, kau tetap ratu hatiku selamanya... dan buat abahku tempatku bermanja, Haji Mohd Shaipullah b Hassan, kau tetap ayah yang terbaik untukku..Semoga umi dan abah panjang umur dan dimurahkan rezeki..Amin...

Kisah Cinta... Jgn Banyak Tanya

Dalam satu kisah percintaan yang menarik. Sepasang suami isteri berjalan di tepi sebuah tasik yang indah. Kemudian mereka berhenti di sebuah bangku yang disediakan di tepi tasik. Kemudian si isteri bertanya kepada si suami. Ini dialog mereka :

Isteri : Mengapa abang menyukai saya? Mengapa abang cintakan saya?

Suami : Abang tidak boleh menerangkan sebabnya, namun begitu abang memang menyayangi dan mencintai Sayang!

Isteri : Abang tak boleh terangkan sebabnya? Bagaimana abang boleh katakan
abang sayang dan cintakan saya sedangkan abang tidak boleh menerangkannya.

Suami : Betul! Abang tak tahu sebabnya tetapi abang boleh buktikan bahawa abang memang cintakan Sayang!

Isteri : Tak boleh beri bukti! Tidak! Saya hendak abang terangkan kepada saya sebabnya. Kawan-kawan saya yang lain yang mempunyai suami dan tema lelaki, semuanya tahu menerangkan mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk puisi dan syair lagi. Namun begitu abang tidak boleh terangkan sebabnya

Si suami menarik nafas panjang dan dia berkata "Baiklah! Abang mencintai Sayang sebab sayang cantik, mempunyai suara yang merdu, penyayang dan mengingati abang selalu. Abang juga sukakan senyuman manis dan setiap tapak Sayang melangkah, di situlah cinta Abang bersama Sayang!"

Si isteri tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan suaminya tadi. Namun begitu selang beberapa hari si isteri mengalami kemalangan dan koma.

Si suami amat bersedih dan menulis sepucuk surat kepada isterinya yang disayangi. Surat itu diletakkan di sebelah katil isterinya di hospital.

Surat tersebut berbunyi begini :

"Sayang!Jika disebabkan suara aku mencintai mu... sekarang bolehkah engkau bersuara? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu. Jika disebabkan kasih sayang dan ingatan aku mencintai mu...sekarang bolehkah engkau menunjukkannya? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.Jika disebabkan senyuman aku mencintai mu... sekarang bolehkah engkau tersenyum? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.Jika disebabkan setiap langkah aku mencintai mu.... sekarang bolehkah engkau melangkah?
Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu. Jika cinta memerlukan sebabnya, seperti sekarang. Aku tidak mempunyai sebab mencintai mu lagi.
Adakah cinta memerlukan sebab? Tidak! Aku masih mencintai mu dulu, kini,
selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab. Kadangkala perkara tercantik
dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu... ia boleh dirasai dalam hati."


Simpanlah Keranda Ini...

Lelaki tua itu semakin lemah. Kudratnya sudah tiada. Segala sendinya kejang dan lemah. Penyakit demi penyakit bersarang ditubuhnya membuatkan lelaki tua itu tidak mampu lagi untuk berdiri. Setiap hari yang termampu dilakukan hanyalah berbaring dan membilang baki hari yang akan dilaluinya.

Keadaan lelaki tua itu menjengkelkan anaknya. Anak muda itu mengeluh kerana setiap hari sejak beberapa bulan bapanya terlantar, hanya dia seorang sahaja terpaksa berladang dan menjaga binatang-binatang ternakan.

Penat berladang, pulang ke rumah dia terpaksa pula memasak, membasuh, mengemas rumah serta membantu bapanya yang tidak mampu menguruskan diri sendiri. Paling dibenci anak muda itu ialah mengurus kencing berak bapanya, lantaran si ibu sudah beberapa tahun meninggal dunia.

“Ah! Tak guna langsung, menyusahkan saja…” Keluh si anak yang tidak sanggup lagi menanggung beban menguruskan ayahnya. Kesabarannya hilang. Dia tidak mahu menggalas beban itu lebih lama lagi.

Suatu hari si anak membuat satu keranda daripada kayu dan membawanya balik ke rumah. Ketika itu ayahnya sedang tidur. Tanpa melengahkan masa anak muda itu terus mengheret keranda ke bahagian anjung tempat ayahnya sedang berbaring. Perlahan-lahan tubuh tua ayahnya diangkat dan diletakkan ke dalam keranda kayu. Kemudian, ditutupnya keranda itu.

Anak muda itu mengheret keranda tersebut sehinggalah ke tebing sebuah gaung yang dalam dan dipenuhi bongkah batu. Segala-galanya akan berakhir sebentar lagi. Tetapi sewaktu hendak menolak keranda itu ke dalam tebing gaung, tiba-tiba dia terdengar bunyi ketukan yang lemah dari dalam keranda.

Lalu anak muda itu membukanya. Dalam keadaan terbaring lemah, lelaki tua memandang tepat ke dalam mata anaknya. “Ayah tau kau nak tolak ayah dari tebing ini..”Begitu payah si bapa mengeluarkan suaranya.

“Boleh..kau boleh lakukannya tapi…ayah ada satu permintaan..” Sambung lelaki tua itu dengan suara tersekat-sekat menahan sebak di dada. Si anak mengangguk, menyuruh bapanya meneruskan kata-kata.

“Kau boleh tolak ayah dari sini jika kau mahu..tapi simpanlah keranda ini baik-baik sebab anakmu juga akan memerlukan keranda ini suatu masa nanti…” sambung si bapa.


—————————————————-

Moral: Sebagai anak, sudah menjadi tanggungjawab kita untuk menjaga ayah dan emak ketika mereka sudah tua atau memerlukan. Jasa dan pengorbanan mereka sangat besar dan tak terbalas oleh kita. Hargailah mereka dan sayangilah mereka selagi mereka masih hidup…

Cinta Seorang Isteri...


Seorang wanita dan kekasihnya bernikah dan acara pernikahannya sungguh megah. Semua kawan-kawan dan keluarga mereka hadir menyaksikan dan menikmati hari yang berbahagia tersebut. Suatu acara yang luar biasa dan sungguh mengesankan. Mempelai wanita begitu cantik dan anggun dalam gaun putihnya dan pengantin lelaki dengan tuxedo hitam yang gagah. Setiap pasang mata yang memandang setuju mengatakan bahawa mereka sungguh-sungguh saling menyintai dan sepadan.

Beberapa bulan kemudian, si suami berkata kepada isterinya:

“Sayang, abang baru membaca sebuah artikel dalam majalah tentang bagaimana memperkuatkan hubungan dan tali pernikahan kita”, katanya sambil menunjukkan majalah tersebut.

“Masing-masing kita akan mencatatkan hal-hal yang kurang kita sukai dari pasangan kita. Kemudian, kita akan membahas bagaimana kita mengubah hal-hal tersebut dan membuatkan perkahwinan kita bersama lebih bahagia…”.

Isterinya setuju dan mereka mula memikirkan hal-hal dari pasangannya yang tidak mereka sukai dan berjanji tidak akan tersinggung ketika pasangannya mencatat hal-hal yang kurang baik kerana ia adalah untuk kebaikan mereka bersama. Malam itu mereka sepakat untuk berpisah tidur dan mencatat apa yang terlintas dalam benak mereka masing-masing.

Esok pagi ketika sarapan, mereka sedia membincangkannya. “Abang akan mulai dulu ya”, kata si suami. Ia lalu mengeluarkan senarainya. Banyak sekali yang ditulisnya, sekitar 2 muka surat …

Ketika ia mulai membacakan satu persatu hal yang tidak dia sukai mengenai diri isterinya, ia memperhatikan isterinya tertunduk dan sedikit airmata bergenang di sisi matanya… mungkin ada sedikit kesedaran pada perwatakannya sebelum ini tanpa disedari…

“Maaf sayang, apakah abang harus berhenti ?” tanyanya.
“Oh tidak, teruskan …” jawab isterinya.

Lalu si suami melanjutkan membacakan semua yang tersenarai, lalu kembali melipat kertasnya dengan manis di atas meja dan berkata dengan bahagia, “Sekarang giliran sayang pula membacakan senarai sayang..Abang sedia mendengarnya” .

Dengan suara perlahan dan tersekat-sekat isterinya berkata, “Maafkan saya…Saya tidak mencatat sesuatu pun di atas kertas saya. Saya berfikir bahawa abang sudah sempurna di sisi saya, dan saya tidak ingin mengubah akan diri abang. Abang adalah diri abang sendiri. Abang yang terbaik di sisi saya. Tiada satu pun daripada peribadi abang yang saya dapati kurang…Saya sayang dan cintakan suami saya yang dulu dan sekarang dan selama-lamnya selagi hayat saya…..”

Si suami tersentak dan tersentuh haatinya oleh pernyataan dan ungkapan cinta serta isi hati isterinya… bahawa isterinya menerima dirinya seadanya. Dia kemudian tertunduk dan menangis…


——————————–
Sebelum kita mencari kekurangan orang lain, carilah kekurangan diri sendiri. Adakah kita cukup SEMPURNA untuk dibandingkan dengan orang lain?… Kalau jawapan nya YA, maka kita berbohong atau kita PERASAN. Kerana tiada manusia yang SEMPURNA dalam dunia ini dan sentiasa ada yang perlu diperbaiki…..

Hakikatnya orang-orang yang menyayangi diri kita kerana kelebihan kita dan menerima segala kelemahan kita, sudah pastilah orang ini adalah sangat ikhlas menyayangi diri kita….
__________________

kecantikan lelaki, kegagahan wanita

Kecantikan Lelaki
Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni rohani.Lelaki yang cantik,adalah:-
1) Lelaki yang mampu mengalirkan airmata untuk ingatan
2) Lelaki yang sedia menerima segala teguran
3) Lelaki yang memberi madu,setelah menerima racun,
4) Lelaki yang tenang dan lapang dada
5) Lelaki yang baik sangka
6) Lelaki yang tak pernah putus asa
Kecantikan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati.Seluruh kecantikan yang ada pada Muhammad adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki.


Kegagahan Wanita
Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan,tetapi pada kekuatan perasaan. Perempuan yang gagah,adalah:-

1) Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan
2) Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan
3) Perempuan yang tabah menangung kerinduan setelah ditinggalkan
4) Perempuan yang tidak meminta-minta agar di penuhi segala keinginan
Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman.Seluruh kegagahan yang ada pada Khadijah adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan.


IBU...


Orang kata aku lahir dari perut ibu..
Bila dahaga, yang susukan aku.. ibu
Bila lapar, yang suapkan aku..ibu
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ibu
Kata ibu, perkataan pertama yang aku sebut.. Bu!
Bila bangun tidur, aku cari.. ibu
Bila nangis, orang pertama yang datang ..ibu
Bila nak bermanja... aku dekati ibu
Bila nak bergesel... aku duduk sebelah ibu
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya ibu
Bila nakal, yang memarahi aku... ibu
Bila merajuk... yang memujukku cuma..ibu
Bila melakukan kesalahan... yang paling cepat marah..ibu
Bila takut... yang tenangkan aku.. ibu
Bila nak peluk... yang aku suka peluk..ibu

Aku selalu teringatkan ..Ibu
Bila sedih, aku mesti talipon... Ibu
Bila seronok... orang pertama aku nak beritahu... Ibu
Bila bengang.. aku suka luah pada ..Ibu
Bila takut, aku selalu panggil.. "ibuuuuuuuuuuuuu! "
Bila sakit, orang paling risau adalah ..Ibu
Bila nak exam, orang paling sibuk juga Ibu
Bila buat hal, yang marah aku dulu..Ibu
Bila ada masalah, yang paling risau.. Ibu
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. Ibu
Yang selalu masak makanan kegemaranku. . Ibu
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku, Ibu
Yang selalu berleter kat aku.. Ibu
Yang selalu puji aku.. Ibu
Yang selalu nasihat aku.. Ibu
Bila nak kahwin..
Orang pertama aku tunjuk dan rujuk... Ibu

Aku ada pasangan hidup sendiri
Bila seronok... aku cari pasanganku
Bila sedih... aku cari Ibu
Bila berjaya... aku ceritakan pada pasanganku
Bila gagal... aku ceritakan pada Ibu
Bila bahagia, aku peluk erat pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat Ibuku
Bila nak bercuti... aku bawa pasanganku
Bila sibuk... aku hantar anak ke rumah Ibu
Bila sambut valentine... Aku hadiahi bunga pada pasanganku
Bila sambut hari ibu... aku cuma dapat ucapkan Selamat Hari Ibu
Selalu... aku ingat pasanganku
Selalu... Ibu ingat kat aku
Bila..bila.. . aku akan talipon pasanganku
Entah bila.. aku nak talipon Ibu
Selalu... aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila.... aku nak belikan hadiah untuk Ibuku

Hargailah dan Cintailah Ibu..:)

....p/s : Rindu pada Umi...huhu:'(

Sunday, December 14, 2008

Ulangtahun Perkahwinan



Hari ini, 14 Disember 2008, genaplah tiga tahun usia mahligai yang kami bina.
SELAMAT HARI ULANGTAHUN PERKAHWINAN
buat
AKU dan TEMAN HIDUPKU yang kucinta...
Moga hubungan ini dirahmati dan diberkati hingga ke akhir hayat.
Amin Ya Rabb...
______________________________________________________
Dear My Soulmate...:)

You know you're everything to me and I could never see
The two of us apart
And you know I give myself to you and no matter what you do
I promise you my heart

I've built my world around you and I want you to know
I need you like I've never needed anyone before

I dedicate my life to you, you know that I would die for you
But our love would last forever
And I will always be with you and there is nothing we can't do
As long as we're together

I just can't live without you and I want you to know

I live my life for you
I want to be by your side in everything that you do
And if there's only one thing you can believe is true
I live my life for you

:)





Saturday, December 13, 2008

Antara Cinta dan Persahabatan...


KEPADA SAHABAT-SAHABAT FAIRUZ FIRDAUSI...:)


CINTA bertanya kepada PERSAHABATAN:
"Kenapa kau diperlukan sedangkan mereka sudah ada aku?"

Jawab PERSAHABATAN:
"Kerana aku berikan mereka senyuman ketika kau berikan kekecewaan..."
____________________________________________________________
Life's like a novel...
Many chapters are read and forgotten...
But, there's ONE I won't forget...
It's the chapter when I met you...
and we became friends...:)
____________________________________________________________
Tiada ungkapan PERPISAHAN dalam PERSAHABATAN
walaupun maut menjadi noktahnya...
kerana
seorang SAHABAT itu terlalu ISTIMEWA
dalam doa saudaranya yang lain biarpun
tanpa bayangnya...
____________________________________________________________
There's a story behind every friendship...
Each friend we make is a start of each story...
Our story had a wonderful beginning...
Hope this story never has an ending...:)
____________________________________________________________
Kenangan itu unik di hati
walau bersendirian pasti ia menemani...
Setiap yang manis mampu dikenangi
walau tiada di mata kini...
ia hadir bila dirindui...
Kerana asasnya ia kekal di dasar
HATI...
____________________________________________________________
Saya gembira,
Tahu kenapa?

Kerana saya bahagia,
Tahu Kenapa?

Kerana ALLAH sayang saya,
Bagaimana?

Dia berikan saya seorang SAHABAT YANG BAIK,
Tahu Siapa?

AWAK, lah...:)
____________________________________________________________
HARGAI bila berdua,
SAYANGI bila bersama,
MAAFKAN bila terluka,
RINDUI bila berjauhan,
FAHAMI bila keliru,
NASIHATI bila terleka,
INGATI bila sunyi...
Inilah PERSAHABATAN:)
____________________________________________________________
Ku minta pokok daripada ALLAH,
ALLAH bagi hutan,

Ku minta bunga,
ALLAH bagi taman,

Ku minta sungai,
ALLAH bagi laut,

Ku minta teman,
ALLAH bagi KAMU yang paling ku sayang:)
____________________________________________________________
Satu hari nanti,
mungkin awak akan lupakan saya...
Nama saya...
Suara saya...
Siapa saya...
dan Siapa saya pada awak...
tapi,
mengenali awak adalah satu
anugerah berharga dari Ilahi...:)
___________________________________________________________
Biar renggang di fana dunia,
Biar hina di mata manusia,
Biar semangat semakin tua,
Biar akal semakin berusia,
Jangan tergadai silaturrahim kita...:)
___________________________________________________________
Dear ALLAH,
the FRIEND reading this is wonderful, strong and
very DEAR to me...
Help HER/HIM live her life to the fullest...
Please promote her/him and cause her/him
to excel above expectations...
Help her/him to shine in the darkest places
and love where it is impossible to love...
___________________________________________________________
Jika indah satu pertemuan,
jangan akhiri dengan perpisahan...

Jika suci satu perkenalan,
jangan cemari dengan pendustaan...

Jika bernilai sebuah perhubungan,
hargailah dengan keikhlasan....
___________________________________________________________
Do you know the relation between your two eyes?
They blink together,
Move together,
Cry together,
See things together,
And sleep together...
...even though they never see each other.
Friendship should be just like that!
_______________________________________________________________
Kalau esok orang yang awak sayang BISU,
apa yang awak nak dia ucap?

Kalau esok orang yang sayang PEKAK,
apa yang awak nak dia dengar?

Kalau esok orang yang awak sayang BUTA,
apa yang awak nak dia lihat?

Tetapi...
Andainya esok orang yang awak sayang pergi untuk selamanya,
Ingatlah!
Tiada lagi saat untuk awak bersamanya...
Renungilah...
dan hargailah dia selagi
dia masih ada.
___________________________________________________________
PERSAHABATAN...
Ibarat satu janji yang dibuat di dalam hati...
...tak dapat ditulis...
...tak dapat dibaca...
Namun, takkan terpisah dek jarak,
takkan berubah dek masa...
Sekali kita bersahabat...selamanya tetap SAHABAT:)
___________________________________________________________
Berkawanlah selagi ada hati,
Bercintalah selagi ada yang sudi,
Bergembiralah selagi ada teman di sisi,
Ingatilah SAHABAt selagi terasa ia bererti...
____________________________________________________________
Secebis kasih membuatkan kita bahagia,
Seucap janji membuatkan kita percaya,
Sekecil luka membuatkan kita kecewa,
tetapi...
Sebuah PERSAHABATAN selamanya bermakna:)
____________________________________________________________
Valuing someone is not just by seeing each other everyday...
What counts is that somehow in our busy lives,
we remember each other...
____________________________________________________________
Sayangi sebuah perkenalan...
kerana di situ terciptanya kemesraan...

Kenangi sebuah perhubungan...
kerana di situ terciptanya kerinduan...

Hargai kedua-duanya...
kerana itulah rahmat Tuhan...
____________________________________________________________
My wish for you, SAHABAT...

Where there's a pain,
I wish you peace and mercy...

Where there's self-doubting,
I wish you a renewed confidence in your ability to work through it...

Where there's tiredness or exhaustion,
I wish you understanding, patience and renewed strength...

Where there's tear,
I wish you love and courage...
___________________________________________________________
Some people have nice eyes,
Some have nice smiles,
and others have nice faces...
BUT,
You have all of them with a nice heart...:)
____________________________________________________________
Kita ada satu saja hati,
Jika gembira...hati itulah,
Jika bertaqwa...hati itulah,
Jika beriman...hati yang satu itu juga,
Jika bercinta...hati itu juga,
Jika terluka pun...hati yang satu itu juga,
Terlalu satu untuk banyak perkara,
Maka...
Jagalah hatimu dan hati orang-orang yang menyayangimu.
___________________________________________________________
Sahabat...
Adakalanya kita perlu menangis agar kita tahu,
bahawa hidup ini bukan sekadar ketawa...
Tetapi...
Adakalanya kita perlu ketawa agar kita tahu,
Mahalnya harga setitis air mata.
___________________________________________________________
Sahabat macam Hot FM,
Lebih hangat daripada biasa...

Sahabat macam NTV7,
Ceria selalu...

Sahabat macam TV3,
Sentiasa di sisi...

Tetapi paling penting,
Sahabat macam TV9,
Dekat di hati...:)
_________________________________________________________
p/s: Kata2 di atas adalah koleksi terbaikku:)
...for you, sahabat...
from the bottom of my heart...
-ff,13122008-


Dealova:)


Aku ingin menjadi mimpi indah dalam tidurmu
Aku ingin menjadi sesuatu
Yang mungkin bisa kau rindu
Karena langkah merapuh tanpa dirimu
Karena hati tlah letih

Aku ingin menjadi sesuatu yang slalu bisa kau sentuh
Aku ingin kau tahu bahwaku selalu memujamu
Tanpamu sepinya waktu
merantai hati
bayangmu seakan-akan…

Kau seperti nyanyian dalam hatiku
yang memanggil rinduku padamu
Seperti udara yang ku hela kau selalu ada

Hanya dirimu yang bisa
membuatku tenang
tanpa dirimu
aku merasa hilang
dan sepi…


P/S :

Soulmate aku selalu suruh aku dgr lagu ni...

Sangat bermakna...

:)

-ff,13122008-

This I Promise You:)


When the visions around you
Bring tears to your eyes
And all that surrounds you
Are secret and lies

I`ll be your strength
I`ll give you hope
Keepin your faith when its gone
The one you should call
Was standing here all alone

( chorus )
And I will take you in my eyes
And hold you right where you belong
Till the day my life is through
This I promise u

I`ve loved you forever
In lifetimes before
And i promise you never
Will you hurt anymore
I give you my word
I give you my heart
This is a battle we`ve won
And with this vow
Forever has now begun

Just close your eyes
Each lovin day and know this feelin won`t go away
Till the day my life is through
This I promise u

Over and over I fall
When I hear you call
Without you
In my life baby
I just wouldn`t be living at all

And I will take you in my arms
And hold you right where you belong
Till the day my life is through
This I promise u

Just close your eyes
Each living day
And know this feelin` won`t go away
Every words I say is true
This I promise u

Every words I say is true
This I promise u

P/S: Lagu ni aku tujukan pada soulmate-ku sewaktu mula-mula mengenalinya dulu...
"Uhibbuki Fillah Abadan Abadaa"
:)
-ff,13122008-

Hanya Untukmu:)


Bulan bintang
Cahaya mu menyinar lagi
Dinihari berganti zaman
Malamkan tiba

Siulan irama
Aku menjadi saksinya
Jendela bumi di hujung dunia
Akan ku teruskan nyawa ku untuk mu

(Korus)
Kan ku junjungkan nama mu ke pintu syurga
Kan ku pejamkan mata ku buat selamanya
Diri mu menyinari bagaikan Sang Helang tiba
Akan ku teruskan langkah ku untuk mu

Kan ku kibarkan sayap ku melindungi mu
Kan ku binakan mahligai istana
Hanyalah untuk mu sayang
Hanyalah untuk mu saja

Pejamkan mata mu
Jangan kau lihat hari ku
Hadir mu jua bagaikan janji
Akan ku teruskan nyawa ku untuk mu


P/S:
"Suamiku...lagu ini  untukmu...
Kan ku kibarkan sayap ku melindungi mu..,"
-ff,13122008-

Kenangan Terindah:)


Aku yang lemah tanpamu
Aku yang rentan karena
Cinta yang tlah hilang darimu
Yang mampu menyanjungku
Selama mata terbuka
Sampai jantung tak berdetak

Selama itupun aku mampu
untuk mengenangmu

Darimu kutemukan hidupku
Bagiku kaulah cinta sejati
Wooo
Bila yang tertulis untukku
Adalah yang terbaik untukmu

Kan kujadikan kau kenangan

Yang terindah dalam hidupku

Namun takkan mudah bagiku
Meninggalkan jejak hidupmu

Yang tlah terukir abadi

Sebagai kenangan yang terindah



P/S :
Kepada semua sahabatku...
"Kan kujadikan kau kenangan
Yang terindah dalam hidupku
..."
:)
-ff, 13122008-

Friday, December 12, 2008

Siapakah Orang Yang....

Siapakah orang yang sombong...
Orang yg sombong adalah orang yg di beri penghidupan tapi tidak mahu sujud pada yang menjadikan kehidupan itu iaitu Allah Rabbul Alaamin, Tuhan sekelian alam. Maka bertasbihlah segala apa yg ada di bumi dan langit pada TuhanNya kecuali jin dan manusia yang sombong diri.

Siapakah orang yang telah mati hatinya...
Orang yg telah mati hatinya adalah orang yg diberi petunjuk melalui ayat2 Qur'an, Hadith dan cerita2 kebaikan namun merasa tidak ada apa2 kesan di dalam jiwa untuk bertaubat.

Siapakah orang dunggu kepala otaknya...
Orang yg dunggu kepala otaknya adalah orang yg tidak mahu lakukan ibadat tapi menyangka bahawa Tuhan tidak akan menyiksanya dengan kelalaiannya itu dan sering merasa tenang dengan kemaksiatannya.

Siapakah orang yg kuat...
Orang yg kuat adalah orang yg dapat menahan kemarahannya ketika ia di dalam kemarahan.

Siapakah orang yg lemah...
Orang yang lemah adalah orang yg melihat akan kemaksiatan di depan matanya tidak sedikit pun ada kebencian di dalam hatinya akan kemungkaran itu.

Siapakah orang yang bakhil...
Orang yang bakhil lagi kedekut adalah orang yg berat lidahnya untuk membaca selawat keatas junjungan Rasulullah s.a.w.

Siapakah orang yang buta...
Orang yg buta adalah orang yg tidak mahu membaca dan meneliti akan kebesaran Al Qur'an dan tidak mahu mengambil pelajaran daripadanya.

Siapakah orang yang tuli...
Orang yg tuli adalah orang yang di beri nasihat dan pengajaran yg baik namun tidak di endahkannya.

Siapakah orang yang sibuk...
Orang yg sibuk adalah orang yg tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s.

Siapakah orang yg manis senyumanya...
Orang yg mempunyai senyuman yg manis adalah orang yg di timpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yg menangis airmata mutiara...
Orang yg menangis airmata mutiara adalah orang-orang yg sedang bersendiri lalu mengingat akan kebesaran Tuhan dan menyesal akan dosa-dosanya lalu mengalir airmatanya.

Siapakah orang yg kaya...
Orang yang kaya adalah orang yg bersyukur dengan apa yang ada dan tidak loba akan kenikmatan dunia yg sementara ini.

Siapakah orang yg miskin...
Orang yg miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yg ada sentiasa menumpuk-numpukkan harta.

Siapakah orang yg pandai...
Orang yg pandai adalah orang yang bersiap siap untuk hari kematiannya kerana dunia ini berusia pendek sedang akhirat kekal abadi

Siapakah orang yg bodoh...
Orang yg bodoh adalah orang yg beriya-iya berusaha sekuat tenaga untuk dunianya sedangkan akhiratnya diabaikan.

Siapakah orang yang maju dalam hidupnya...
Orang yang maju dalam hidupnya adalah orang-orang yang senantiasa mempertingkat ilmu agamanya.

Siapakah orang-orang yg mundur hidupnya...
Orang yg mundur dalam hidupnya adalah orang yg tidak memperdulikan akan halal dan haramnya akan sesuatu perkara itu.

Siapakah orang yang gila itu...
Orang yang gila itu adalah orang yang tidak sembahyang kerana hanya dua syarat saja yg memperbolehkan akan seorang itu meninggalkan sembahyang, pertama sekiranya ia haid dan kedua ketika ia tidak siuman akalnya.

Siapakah orang yg rugi...
Orang yg rugi adalah orang yg sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikkan.

Siapakah orang yg selalu ditipu...
Orang yg selalu di tipu adalah orang muda yg menyangka bahawa kematian itu berlaku hanya pada orang tua.

Siapakah orang yg paling cantik...
Orang yg paling cantik adalah orang yg mempunyai akhlak yg baik.

Siapakah orang yg mempunyai rumah yg paling luas...
Orang yg mempunyai rumah yg paling luas adalah orang yg mati membawa amal amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.

Siapakah orang yg mempunyai rumah yg sempit lagi dihimpit...
Orang yg mempunyai rumah yg sempit adalah orang yg mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.

Siapakah orang yg mempunyai akal...
Orang yg mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka.

Renungan untuk Lelaki...

Jangankan lelaki biasa,nabi pun terasa sunyi tanpa wanita. Tanpa mereka,fikiran dan perasaan lelaki akan resah. Masih mencari walau ada segalanya. Apa yang tiada dalam syurga? Namun adam tetap rindukan hawa. Dijadikan wanita daripada tulang rusuk yang bengkok. Untuk diluruskan oleh lelaki. Tetapi seandainya lelaki itu sendiri tidak lurus, Mana mungkin kayu yang bengkok menghasilkan bayang yang lurus. Luruskanlah wanita dengan jalan yang ditunjuk oleh Allah, Kerana mereka diciptakan sebegitu rupa oleh Allah. Didiklah mereka dengan panduan darinya. Jangan cuba menjinakkan mereka dengan harta, kerana nantinya mereka semakin liar.

Janganlah hiburkan mereka dengan kecantikan, kerana nantinya mereka akan semakin derita. Kenalkan mereka kepada Allah, zat yang kekal. Di situlah punca kekuatan dunia. Akal senipis rambutnya, tebalkanlah ia dengan ilmu. Hati serapuh kaca, kuatkanlah ia dengan iman... Perasaan selembut sutera, hiasilah ia dengan akhlak. Suburkanlah ia kerana dari situlah nantinya... Mereka akan lihat nilaian dan keadilan Rab... Bisikkan ke telinga mereka bahawa kelembutan bukan suatu kelemahan.. Ia bukan diskriminasi Allah...sebaliknya di situlah kasih dan sayang Allah... Wanita yang lupa hakikat kejadiannya... Pasti tidak akan terhibur, dan tidak akan menghiburkan... Tanpa iman, ilmu dan akhlak..mereka tidak akan lurus... Bahkan akan semakin membengkok... Itulah hakikatnya andai wanita tidak kenal Rabbnya... Suburkanlah ia kerana dari situlah nantinya... Mereka akan lihat nilaian dan keadilan Rab...

Bisikkan ke telinga mereka bahawa kelembutan bukan suatu kelemahan..
Ia bukan diskriminasi Allah...sebaliknya di situlah kasih dan sayang Allah... Wanita yang lupa hakikat kejadiannya... Pasti tidak akan terhibur, dan tidak akan menghiburkan... Tanpa iman, ilmu dan akhlak..mereka tidak akan lurus... Bahkan akan semakin membengkok... Itulah hakikatnya andai wanita tidak kenal Rabbnya... Bila wanita menjadi derhaka...pasti dunia lelaki akan menjadi huru hara.... Lelaki pula janganlah mengharapkan ketaatan semata-mata... Tapi binalah kepimpinan... Pastikan sebelum wanita menuju ilahi, pimpinlah diri kepadanya... Jinakkan diri kepada allah... Nescaya akan jinaklah segala-galanya di bawah pimpinanmu... Janganlah mengharapkan isteri semulia Fatimah Az-Zahra' Seandainya dirimu tidak sehebat saidina Ali karamallahuwajhah..

Wallahua'lam.