Wednesday, December 10, 2008

Kafarah Dosaku...

Hmm... tu baru jatuh tangga...tiada calar atau luka...belum lagi Allah bagi yang lebih dari itu...tapi biasalah manusia...Allah bagi sakit sikit dah mengeluh...Pernah dulu, masa belajar, aku ada menegur seorang sahabat apabila dia mengeluh kerana demam. Lantas ku katakan padanya...sabarlah..itu tandanya mungkin ada dosa yang kita dah buat...jadi Allah nak kafarahkan dosa kita...atau hapuskan dosa kecil kita... Tapi apa yang aku ingat, lepas sahaja aku cakap macam tu, terus dia marah aku dan cakap aku laser...Laser ke macam tu? Tak terniat sedikit pun untuk mengecilkan hatinya...malah nada suaraku pun rasanya tidak sedikit pun sinis atau meninggi...Salahkah aku? :( Teguranku disalahertikan... Semenjak daripada itu, aku berhati2 menggunakan perkataan2 tersebut...mungkin aku tersilap orang...dan mungkin juga kerana kekhilafan aku...Maafkan aku wahai sahabat...

Hari ini, aku selesema lagi...batuk pun makin menjadi2...aku teringat kisah itu...:) tapi, aku sudah ada 'sesuatu' sebagai penyejuk hati... "sebagai kafarah dosa2ku"...ye, mesti ingat!! Hmmm...asal demam ni kalau tak silap aku, selepas kena hujan...bila orang tanya, sikit2 kata hujan...sikit2 kata hujan...hujan tu sebagai sebab-musabab sahaja...semuanya dari DIA, Yang Maha Mencipta...sakit ini, dariNya...ingatlah... Soulmate-ku memberitahu...begitu juga dengan seorang sahabatku juga memberitahu...mungkin juga kesakitanku ini akibat dan sebab dari bebanan kerja dan banyak berfikir...hmmm,mungkin juga..Apabila tubuh kita sudah tidak mampu menggalas bebanan yang terlalu sarat, maka boleh jadi juga...terima kasih kepadanya...buat soulmate-ku dan sahabatku itu, jagalah juga dirimu sebaik mungkin...:) Jangan terlalu teruk bekerja dan berfikir...Sabarlah menghadapi musibah yang datang menduga...Allah bersama dengan orang2 yang sabar...Kita sebagai hamba, berbaik sangkalah denganNya...
Wallahua'lam..."Ya Allah...ampunilah dosa2ku..."
~FF, 14:15,10122008~

0 comments: