Friday, January 9, 2009

Seminggu yang amat menyesakkan ..:'(

Dah lama rasanya tak menulis di sini...Ntah kenapa hari ini tergerak hari untuk menulis...mungkin aku dah tak larat lagi dah nak menyimpan penat lelah ini... nak meletup dah dada aku rasakan...

Seminggu dah berlalu...bermakna dah seminggu aku memulakan tugas aku di sekolah kembali.. Rasanya, macam dah sebulan aku berhempas pulas di sekolah... penatnya toksah kata lah... Bebanannya...walaupun tak seberat mana, namun amat memenatkan... Banyak sangat benda yang berlaku dalam seminggu ni... ada yang menggembirakan, ada yang menyedihkan... tidak kurang jugak ada yang benar-benar membuatkan otak aku macam dah buntu... Pendek kata, seminggu ini, banyak perkara yang menyedihkan yang telah aku lalui dan perkara
unexpected yang tidak ingin aku dengar dan terima...yang boleh aku simpulkan telah menenggelamkan rasa hepi ku ... cuma semalam aku betul2 hepi kerana semalam ialah hari lahir aku... hepi besday to me:) Soulmate aku bagi aku bunga...dia hantar ke sekolah...surprise gitu..dapat pula besday wishes siap nyanyi lagu lagi dari sahabat dan kawan2 serta adik2... sweet sangat...huhu(^-^) Aku dapat telefon abah, umi, adik2 aku kat kampung.. aku pun dapat bercakap dengan mok aku di telefon.. selama ni susah benar nak bercakap dengan mok di telefon...alasan mok, telinga dia dah tak dengar bila cucu2 dia bercakap di telefon dengan dia. Mok aku bukan boleh dengar sangat suara cucu2 dia, nanti meleleh lah air matanya... Sedih jugak setiap kali aku tengok mok aku menangis sebab rindukan cucu2 nya...

Ermmm...Dah tua rupanya aku... namun masih banyak perkara yang masih belum ku capai...huhu...sedey...:( Chayok yana! Teruskan usaha...Jangan putus asa!!

Hari ni, aku rasa macam tak hepi sangat.. Nak kata disebabkan tugas di sekolah, pun boleh jadi jugak..nak kata ada benda lain yang menyesakkan pemikiran aku, pun ada jugak.. ntah, banyak sangat benda yang aku fikir...aku ni, seorang pemikir agaknya... sampai kekadang aku rasa macam aku dah tak boleh nak fikir dah...

Minggu ini adalah minggu aku bertugas menjaga sekolah... Alhamdulillah, berkat kerjasama group-mate aku, minggu ini tak ada benda yang tidak diingini yang terjadi. Syukur padaMu, Ya Allah. Namun, tidak dapat aku nafikan, penatnya tetap ada memandangkan minggu ini sekolah baru bermula. Selepas meeting Sivik habis pukul 1.00 petang tadi, aku bergegas keluar dari sekolah...macam tak nak jumpa sesiapa dah kat sekolah tu...otak aku gagal berfungsi untuk seketika.. sampaikan bawak kereta pun, macam nak lawan mat rempit je.. aku pergi giant, bayar kereta yang dah seminggu tertunggak... hari tu dah pergi dengan si Ayu, tapi offline lah pulak.. buang masa aku je... Bukan senang sekarang aku nak keluar sorang2 pergi mana-mana. Sekarang, kalau dah letih tu, malas je keluar gi mana-mana. Dulu, kalau letih pun, balik sekolah sanggup lagi tu keluar pergi jalan2 sebab ada si Nita yang menemani. Boleh dikatakan setiap kali aku nak bayar kereta, Nita mesti ada teman aku..sebab kami satu kepala... bukannya shopping apa pun, window shopping je sebab sayang duit (padahal tak cukup duit...hahaha..!)

Tak pernah aku tengok orang sebegitu ramai yang beratur dengan panjangnya kat bank tu selama aku bayar kereta.. ingatkan timing aku dah betul dah.. rupanya, YA Allah...ramainya makhluk Mu... dan yang membuatkan aku terkilan, ada kaum Adam yang tidak pergi menghadapMu pada hari Jumaat ini semata-mata untuk mengambil duit yang kau pinjamkan sementara itu... Ya Allah, kuatkanlah imanku untuk meneruskan hidup aku di kota metropolitan ini... Selepas berdiri dan beratur hampir sejam lebih kat bank tu, aku masuk kedai buku.. tempat favourite aku.. ntah, macam tak ada buku yang aku nak beli..tak ada mood... hati aku macam sedih je hari ni...!

Lepas tu aku pergi makan kat foodcourt giant tu... tak pernah aku makan sorang-sorang kat giant tu.. paling tidak pun, aku akan bungkus bawak balik... Selalu ada Nita yang turut sama makan dengan aku...masa tu, banyaklah perkara yang kami bualkan...sampai tak cukup masa.. Ingatkan nak pergi sekolah balik nak pekena roti canai atau mee bandung, tapi aku rasa petang ni aku macam nak menjauhkan diri aku dari sekolah je... ntahlah...mungkin dan separuh hari kat sekolah kot... kat sekolah nanti, banyak pulak karang benda yang aku fikir, jadi seperti waktu2 dulu, bila je aku ada masalah, aku akan bawa diri pergi ke tempat-tempat yang boleh membuatkan aku lupa seketika masalah yang melanda..Huhu...:( Aku tumpang bersedih untuk diri aku sendiri...! Bila aku dah tenang sikit, aku akan pulang ke pangkal jalan semula. Hehe...macam kelakar je ayat aku... Ah! biar lah.. bukan orang kenal aku pun...

Lama jugak aku pekena kue tiau goreng kat situ dengan milo ais mamak.. huhu sedap milo ais dia.. cuma salah tempat je aku lepak.. Aku tersilap lepak kat tempat dua orang bujang dok jual rojak kat warung tepi tu.. Nak buat camana, kononnya nak cari tempat yang privasi lah sambil2 nak melayan perasaan yang tengah berkecamuk... alih2, tempat dia orang jugak aku lepak.. Bukannya aku perasan pun...Ah! Peduli apa aku... Banyak aku fikir masa makan tu.. fikir tentang perkara-perkara berlaku pada aku dalam seminggu ni.. fikir pasal kereta kesayangan kami (aku dan soulmate aku) yang kena langgar dengan Vios buat pertama kalinya selepas tol Bukit Jelutong..ingat lagi no plat kereta tu, W_ _ 2008.. hari Tahun Baru pulak tu...1 Januari 2009...kesian kat "Si Comey" (dulu aku panggil Baby) aku kena langgar.. tapi masa kena langgar tu, tak ada pun rasa sedih ..biasa je..mungkin sebab aku dah redha dengan takdir yang menimpa "Si Comey" aku tu. Dan yang paling penting, aku dan soulmate aku tak apa2.. sikit pun tak ada apa2.. Tuan Vios pun baik je. Kereta pun sikit je kena..Vios tu yang teruk..

Tapi, apa yang menyedihkan yang membabitkan kereta aku, satu pagi tu, hari Rabu kot... semasa aku rushing nak ke sekolah sebab aku kena handle assembly, "Si Comey" aku kena gesel dengan Wira lah pulak.. Walaupun tak kemik, tapi aku sedih sangat... sebab aku yang bawak kereta tu masa tu..huhu:( Lagi sedih dari hari yang kena langgar dengan Vios tu:( Petang tadi pulak, semasa aku nak masuk ke Petronas nak isi minyak, ada pulak kereta Saga BLM putih, tetiba je nak masuk ke lorong kiri...dah la aku baru keluar dari highway dengan lajunya...kat Fella Design.. bukannya jalan straight... tetiba nampak kereta nak masuk ke kiri, aku apa lagi, pooooooooooooooooooooonnnnnnnnnnnn dengan lamanya dekat kereta tu... dah terkejut sangat.. sikit lagi nak berlanggar... Syukur Tuhan masih sayang pada aku... aku tertanya2, adakah masa tu aku tengah mengelamun? Hmmm....mungkin lah kot... jadi, kesimpulannya, aku pun salah jugak...mungkin sebab terlampau penat. Jangan bawak kereta laju lagi.. dan jangan fikir yang bukan-bukan lagi masa memandu kereta... Sedihnya aku hari ni...:(

Itu pasal tugas kat sekolah dengan kereta kesayangan aku... banyak lagi benda yang menyesakkan nafas aku sepanjang minggu ni... Sedih sangat... kalau tak tahan ni...mau nya aku nangis ni... Ingat lagi pesan umi abah aku, jaga diri baik2 dan buat kerja kerana ALLAH.. barulah hati kan tenang.

Tapi, tak apa lah... itu semua hanya dugaan. Selagi kita masih ada ALLAH di sisi kita, InsyaAllah kita akan gembira... kita yang selalu melupakan Dia... tetapi Dia tetap menyayangi kita...

Sabarlah wahai hati... ada kemanisan di sebalik kepahitan ini...:)
Aku redha...




0 comments: