Sunday, January 25, 2009

Perjalanan yang memenatkan...tetapi habuan yang lumayan:)

Alhamdulillah, syukur kepada ALLAH...akhirnya sampai jugak di kampung halaman yang tercinta...lebih kurang pukul 12:15 tengah malam..

Penat.... itulah perkataan yang paling tepat yang boleh kukatakan saat ini... Baru sahaja sampai di rumah setelah mengharungi perjalanan yang amat memenatkan sepanjang hari ini... Macam mana tak penat... hampir 14 jam di dalam perut kereta MyViku.. Berhenti cuma untuk solat, isi minyak kereta, qada hajat, makan dan beli sayur dekat umi di Cameron Highlands..

Bertolak lebih kurang pukul 10.00 pagi dari Shah Alam... Makan pagi di Sri TTDI, restoran masakan Kelantan yang best kat TTDI...dan terus pergi ke Kuala Kubu Bharu ambil Ejah kat umah sewanya..Sampai sana dah hampir pukul 1 petang..jem yang teruk di highway ke Rawang dan jalan lama ke Kuala Kubu Bharu.. Mulanya ingat nak ke Cameron Highlands ikut tol Simpang Pulai untuk mengelakkan jalan bukit yang berliku-liku, tetapi disebabkan jem kat highway tu, maka terpaksa keluar ikut tol Tapah. Jalan dari Tapah ke Cameron telah mambuatkan aku pening dan badan aku macam tak bermaya, nasib baik tak muntah...Hehe...Yelah, jalan macam ular kena palu, naik bukit turun bukit...hampir 70 km terpaksa tahan diri dari muntah, sambil tangan tutup mata dari lihat jalan... jadi, macam manalah tak pening..Dok kat seat belakang pulak tu..

Selepas berhenti dekat Tanah Rata untuk tunaikan solat jamak takhir Zohor-Asar dan mengisi perut, aku mengambil alih memandu kereta. Huh! Barulah lega rasa pening aku tu.. Aku ni, kalau memandu kereta walaupun dekat jalan yang berliku-liku macam tu, atau jauh macam mana sekalipun, tak ada pulak aku rasa pening atau nak muntah... Mungkin sebab aku ni suka drive kot...Hehe...:) Tapi dapat drive sekejap sahaja sebelum berhenti beli sayur dekat umi. Lepas tu, soulmate aku ambil alih semula. Hujan katanya...

Lega sikit bila dah masuk sempadan Cameron Highlands-Gua Musang lebih kurang jam 6:00 petang...hari makin gelap..kereta yang lalu lalang pun jarang2 je..walaupun lega tapi still lagi ada rasa takut sebab umi aku kata ada tanah runtuh... Huh! Memang ada pun tanah runtuh.. jalan raya mendap pun ada jugak...bahaya sungguh...terpaksa lalu jalan alternatif yang penuh cabaran untuk sampai ke penghujung highway tu. Jalan yang hanya memuatkan sebuah kenderaan sahaja, ditambah pulak dengan cerun curam di kiri jalan menuruni bukit tersebut tanpa penghadang cuma rumpunan lalang sahaja (mungkin ada kot di sebalik lalang tu..!), tak ada lampu jalan (ke aku yang tak perasan, kot!)... selekoh yang tajam.. Woo!!!... mencabar sungguh! Setiap kali nak ambil selekoh, terpaksa membunyikan hon kereta kot-kot bertembung dengan kereta lain..kiri kanan jalan bukit tu pulak penuh dengan lalang-lalang liar yang membataskan pandangan di sebalik selekoh.. Mana tak mencabar...nasib baiklah sekejap je lalu kot jalan alternatif tu...Huhu.. lepas tu ambil highway balik... selamat... Alhamdulillah..

Akhirnya sampai jugak di bandar Gua Musang setelah melalui jalan yang penuh dugaan itu.. berhenti untuk solat jamak taqdim Maghrib-Isyak di Masjid Tengku Faiz Petra..( adik bongsu aku baru bagitau nama masjid ni sebab aku lupa ...dia kata nama masjid tu sempena nama dia, sebab tu dia ingat nama masjid tu...perasan!)Perjalanan diteruskan walaupun hujan lebat sekejap ada, sekejap tak ada turun...Hujan itu rahmat...best jugak sebab tak adalah perjalanan tu 'panas' sangat.walaupun jem aje memanjang... Tiba-tiba perut laparlah.. Huhu... berhenti makan di Kok Lanas jam 11:40 malam.. tapi tak ada char kue tiow... makan nasik je... sempat jugak tengok cerekarama Bisikan Subuh lakonan Remy Ishak..sedih cerita tu...tapi banyak pengajaran.

Akhirnya, sampailah anak2 umi, anak2 abah dan cucu2 mok ini di teratak mereka dengan senyuman penuh makna...disambut dengan limpahan kasih sayang dan kegembiraan oleh umi, abah dan mok walaupun tiba lewat malam.. (mok, umi dan abah sanggup bangun tidur bila tahu anak2 dan cucu2nya dah balik mok memang selalu macam tu... walaupun dia kurang sihat, tetapi semua kesakitan mok bagaikan hilang apabila anak2 dan cucu2 berkumpul padahal baru semalam penyakit mok menyerang lagi seperti yang umi aku bagitahu... namun malam ini, nampak matanya bersinar2 dan wajahnya berseri2...begitulah kasih, cinta dan sayangnya seorang nenek pada anak2 dan cucu2nya apatah lagi cinta seorang ibu dan ayah kepada anak2nya...) (^-^) Malam ni, kami semua berkumpul... mok dan umi bercerita tentang perangai dan karenah kami masa kecik2 dulu... kekadang abah pun manyampuk juga ... dalam bercerita, kami semua ketawa... Mok memang gemar membuka cerita tentang masa 'muda' kami...Hehe... seronok sangat bila dapat berkumpul begini... Bukan senang nak berkumpul begini memandangkan semuanya merantau kecuali adik bongsu aku je...dia suka sangat 'duduk bawah ketiak' umi... Hehe... Jadi, hargailah masa yang ada dengan keluarga... kenanglah setiap saat yang dilalui bersama... kerana masa yang lepas tak akan berulang lagi...:) Jiwa terasa amat lapang....:)

Kesudahan yang baik daripada cerita ini, walaupun perjalanan amat memenatkan dan penuh 'liku' serta badan sangat letih, tetapi semua itu akan hilang setelah bertemu mata dengan keluarga tersayang... Begitulah bermaknanya sesebuah keluarga bagi mereka yang tahu menghargai betapa pentingnya ikatan mahabbah antara keluarga itu. Baiti Jannati..:)

Moral daripada cerita ini...Hargailah kedua ibu bapa, nenek dan adik beradik serta orang tersayang selagi hayat dikandung badan.. jangan sampai menyesal di kemudian hari...Wallahua'lam.

0 comments: