Saturday, January 10, 2009

Asiari...

Semalam, malam... dalam pukul 9.00 malam...aku pergi makan kat tempat yang boleh dikatakan ekslusif lah jugak iaitu Asiari... sebab soulmate aku nak raikan besday aku. Aku suka pergi Asiari sebab ada satu menu tu, sedap sangat.. apa entah nama menu tu, tak ingatlah pulak.. ada daging yang agak manis dan pedas, ada lotus, ditambah lagi dengan perisanya yang sedap..Nyum2...:) Pekena pulak dengan air favourite aku iaitu ice lemon tea.. (bukan teh o ais limau ye...!) Boleh dikatakan, setiap kali pergi ke situ, menu itulah yang selalu aku pesan... tak pernah pesan menu lain. Entahlah, macam tak jemu2..Huhu..:)

Dah lama dah nak pergi ke sana..tetapi baru semalam berkesempatan melangkahkan kaki...Seronok sangat..Soulmate aku, lagilah...Bila tengok aku gembira, dia lebih-lebih lagilah.
Sesampainya di sana, aku terserempak dengan sahabat aku bersama tunangnya. Terkejut 'monkey' aku tengok kelibat dia.. Yalah sebab tak sangka.. Sebab tak sangka dan terkejut itulah maka aku tak sedar muka aku dah berubah sehinggalah ditegur oleh soulmate aku..Dia pun pelik muka aku berubah... sampaikan tunang sahabat aku tu cakap aku ni garang.. Garang ke aku? Teruk sangatlah tu muka aku waktu tu! Ralat jugak aku... Tapi yang paling aku geram kat sahabat aku tu, bila sahabat aku tu cakap kat tunang dia yang mungkin aku baru lepas gaduh dengan soulmate aku...kelakar pun ada... Buat sahabat aku tu, kalau aku bergaduh dengan soulmate aku, tak adalah aku pergi ke sana...Hehe..Baik aku makan kat kedai mamak je..Huhu..Tak apa...aku faham dia tak sengaja cakap macam tu...Aku maafkan sahabat aku tu:)

Tetapi, aku marah jugak kat diri sendiri..tak elok kita buat macam tu, kan? Apa salahnya kita memaniskan muka demi menjaga hati orang lain... lebih-lebih lagi apabila kita berjumpa buat pertama kalinya dengan orang yang baru kita kenal... Boleh menambahkan koleksi kawan kita...

Tetapi, janganlah kita terus menghukum seseorang itu dengan mengatakan dia garang atau tak peramah disebabkan oleh air mukanya pada waktu itu...kerana sekiranya kita tidak mengenali seseorang itu lebih-lebih lagi baru pertama kali berjumpa, maka rasanya tidak berhak untuk kita membuat andaian sedemikian, kan? Kenalilah mereka terlebih dahulu.. Mungkin mereka ada masalah yang dihadapi waktu itu yang tidak memungkinkan tercetusnya senyuman. Janganlah terus membuat andaian yang bukan2 tentang seseorang dengan mengatakan mereka baru lepas bergaduh atau sebagainya kerana kita tidak tahu apa yang sebenarnya yang terjadi. Ya, mereka pun salah juga kerana seolah-olah tidak meraikan kehadiran sahabat baru dengan mempamerkan senyuman yang agak tidak ikhlas dan muka yang masam mencuka. Namun, tidak mustahil orang yang tidak memberikan senyuman itulah yang bakal menjadi kawan baik kita pada masa susah senang ... dan tidak mustahil juga orang yang selalu tersenyum dan ketawa itu menyimpan 1001 muslihat yang kita tidak sangka. Jangan menilai seseorang dengan hanya sekali perjumpaan... selamilah hati mereka.

Buat sahabatku dan tunangnya, jika kesilapan semalam belum terampun, maafkanlah. Jika kesilapan hari ini menyakitkan, harap lupakanlah. Jika kesilapan esok mendatang, janganlah dibawa ke akhirat.
Kita tetap kawan sampai bila2..
(^_^)

Buat aku dan diriku... muhasabahlah diri... Sesungguhnya kita adalah makhluk Tuhan yang lemah.

0 comments: